Alla inlägg under januari 2009

Av Louise - 31 januari 2009 16:30

Så, nu börjar det lugna sig tror jag. Det tog fart igen en liten stund efter att jag hade bloggat och hela ögat svullnade igen på henne och hon började klia sig vansinnigt så jag for upp ringde Strömsholm med en gång. Men det är inte så mycket att göra annat än att vänta, och medans jag pratade med Strömsholm så hade pappa redan hittat en diagnos för vad det var för nånting. Jag kommer inte ihåg exakt vad han sa, för jag var så stressad, men "Facial ...... odema" nånting, "ödem" betyder svullnad. Det kommer gå tillbaka på 24 timmar, och Cortisontabletter skulle ha hjälpt men jag har inga hemma så pappa ska skriva ut det åt mig illa kvickt så jag kan ha det till hands om det här skulle dyka upp igen (vilket jag INTE hoppas). Det är bra att ha inför sommaren med ormbett och sånt med, mamma har ju alltid haft sånt hemma så jag har inte behövt tänka på det ju! Men nu bor inte jag hemma längre, så vi måste bunkra upp lite själva här. Skönt iallafall att man kan slappna av någorlunda nu, även fast hon fortfarande är bra svullen och kliar sig i ögat och på tassarna.


Blir nog mer blogg ikväll.

Av Louise - 31 januari 2009 13:33

Herregud vilken hemsk förmiddag!!! Stefans mamma kom på fika vid 11-tiden, och precis när vi sätter oss i soffan och ska dricka kaffe upptäcker vi hemska utslag i Elliots ansikte. Ett svullet utslag, stor som en femkrona, breder ut sig som en knöl på hennes nosrygg, vi väntar lite för att se hur det utvecklas och inom några minuter bara har det spridit sig ner runt nosen och upp över ögonen i bubbliga "knölar" (härifrån är bilderna). Jag blev ju livrädd så jag satte igång och jaga veterinärer, Caroline svarade såklart inte, jag hittade inga akutnummer för rådgivning, och distriktsveterinärerna har ju helgstängt. När jag kommer ut till vardagsrummet igen efter 15-20 min så är det mycket värre, Elliot ser ut som en bullterrier i ansiktet, inget fel med bullterriers men en frisk heeler ska inte se ut så! Dessutom var hon ganska hängig och torr om nosen. Kort därefter kräktes hon, och Elliot har typ kräkts 3-4 gånger sammanlagt nånsin så det hör inte till det normala liksom. Då blev jag riktigt rädd och ringde pappa, som var säker på att det var nån slags allergiutslag, och det trodde nog jag med men jag var livrädd att det skulle svullna igen luftvägarna på henne! Till slut blir jag uppringd av en veterinär från Hallsbergs Distriktsveterinärer, som jag tidigare ringt upp och talat in meddelande till, och han trodde också att det är en allergireaktion och tyckte att jag skulle avvakta (en MYCKET otrevlig och snäsig veterinär!!!).


Så nu ligger hon i mitt knä med svullet nosparti och sover. Jag tror det håller på att bli bättre, det blir iallafall inte värre. Det var så otäckt för det kom så fort och vi kunde nästan se hur det spred sig!!! Hon ser verkligen ut som en bullterrier nu, det gör hon inte på bilderna men man ser svullnaden som kom först innan bullterrierlooken. Lilla stumpan!!!


Nu ska vi bara ta det lugnt och hoppas att det går ner inom 4-5 timmar, annars är det väl Strömsholm som gäller.... Är det inte lustigt att djur ALLTID blir dåliga på helger???

Av Louise - 30 januari 2009 23:59

Jag har egentligen inte så mycket att komma med idag, vaknade kl 15 och var fortfarande inte utvilad, sen har vi bara ätit mat, hemgjord chokladpudding och kollat på TV. Jag mår fortfarande dåligt och känner mig sjuk, men jag hoppas att det blir bättre och bättre iallafall.


Imorrn(bitti) kl 10:00 kommer Stefans mamma på "fika" (frukost) så vi måste sova nu om vi ska orka gå upp. Innan sängen nu ska jag ta hand om disken, för det kommer jag INTE vara sugen på det imorrn... :P

Av Louise - 29 januari 2009 16:07

Nej, jag mår fasen dåligt idag med. Fy vad länge den här influensan sitter i! Det blir till att hålla sig stilla idag, och antagligen passa upp på Stefan som har kommit igång ordentligt nu. Jag är ju iallafall lite piggare än han nu så det får jag väl leva med.


Jag har inte så mycket att blogga om idag, och jag vet inte om jag vill skriva om en massa obehagliga influensadetaljer (eller om nån skulle vilja läsa om det heller för den delen), så jag tror jag drar mig tillbaka till soffan och funderar lite över om vi ska äta nåt idag eller inte???

Av Louise - 28 januari 2009 23:19

Nu är det Stefans tur att ta över sjukfacklan. Han är väääldigt ynklig och dålig ikväll. Det gör visst ont i hela kroppen...? Hmm det känner jag igen sen i lördags. Fast på mig själv. Jag är mycket bättre idag, jag hostar fortfarande med pigga kräkreflexer och har ont i halsen efter allt hostande, får lock för öronen så fort jag kommer utomhus, lite snuvig är jag också men det hjälper ju med nässpray. Smaksinnet är lite påverkat idag, jag känner liiite smak men det är inget att hurra för precis. Skönt iallafall att orka vara på benen, även fast jag försöker hålla mig stilla. Annars är allt bara bra ;P


Idag kom Åsa och jag iväg till Coop Forum så jag fick handla, ÄNTLIGEN! Det blev en tusenlapp som flög men det var ganska nödvändigt för vi hade slut på ALLT! Nu har vi nästan fulla skåp igen och planerade middagar fram till söndag. Sen får vi (jag) göra en ny matlista och handla lite igen på söndag eller måndag.

Tack så jättemycket för sällskapet idag Åsa! Allt kommer att ordna sig ska du se :) Och tack för hjälpen med brevet!!! Det glömde jag att tacka dig för idag!


Imorse vaknade vi av att Stefans mobil ringde, det var hans chef som berättade att han får gå hemma hela februari och mars med full lön, vilket innebär att han inte behöver gå tillbaka till jobbet mer ALLS (eftersom han dessutom är sjuk den här veckan) förutom för att lämna in kläder och sånt. Så nu ska här ändras om lite i hushållsreglerna här hemma. Stefan är helt beredd (förvarnad iallafall) om att fr.o.m måndag så är det 50/50 som gäller när det kommer till hushållssysslor och matlagning. SPÄNNANDE VÄRRE!!! ;) Här kommer det garanterat ske uppdateringar i bloggan, framsteg som bakslag.


Nepp nu ska vi nog kolla lite på film.

Av Louise - 27 januari 2009 19:10

Vilken hemsk dag. Jag vaknade vid 15-tiden av kraftiga nysattacker och kände att jag bara inte stod ut med att ligga i sängen längre! Kl 16 kom mamma och Beatrice och hämtade med mig till frissan här i Hallsberg, Beatrice hade klipptid och ville klippa sig som mig, så jag var ju tvungen att följa med... Jag mådde piss hela tiden, kunde knappt stå på benen. Det blir inget handlande av idag heller för jag orkar inte åka till affären, så vi ka käka köttfärssås UTAN LÖK för första gången ever... undrar hur det blir? Stefan har lovat att laga maten bara jag sitter på en köksstol och är med :) Han var verkligen en klippa igår, var ut med Elliot, kom med té, näsdukar, tabletter och allt jag bad om :) Han hjälpte mig tom att duscha igårkväll, jag var helt genomsvettig av febern och stod inte ut om jag inte fick ta en dusch, men jag trodde fan jag skulle svimma i duschen! Känns lite skönt att själv bli ompysslad ibland, synd bara att det ska vara på dom här villkoren, plus att jag inte riktigt mäktar med att uppskatta det när jag mår såhär.


Beatrice blev iallafall väldigt nöjd med håret, jag tog en bild som jag ska lägga in sen. Vi tog ingen på oss tillsammans, för jag ser ut om en rödgråten pundare (ursäkta uttrycket) i ansiktet... inget man vill föreviga precis.

Av Louise - 26 januari 2009 12:07

Åh fyyy vad jag mår dåligt idag!!! Kom i säng nån gång vid 5 imorse, jag ville ju inte väcka Stefan med mitt hostande, men det visade sig vara helt i onödan eftersom han stannade hemma idag. Jag vaknade kl 10 ungefär med feber, huvudvärk, ögonvärk, halsont och krampliknande smärtor runt bröstkorgen och i magen efter allt hostande. Idag är det sängliggande som gäller för min del, så jag måste försöka ringa Åsa, det är bara så svårt att prata för hostan verkar ha sabbat min röst! :P Jag hoppas vi kan handla imorrn istället, för idag kan jag bara inte. Jag har verkligen fått en rejäl influensa, tror inte jag har varit såhär sjuk på typ 5 år! Åsa, jag kanske är 80 år after all... ;)


Anna ringde alldeles nyss, hon var också sjuk ironiskt nog :P Vi har nog inte pratat sen i höstas nån gång, så det blev ett ganska långt samtal, även fast det var svårt att göra sig förstådd, eller kanske PGA att det var svårt att göra sig förstådd. Jag får kanske ihop till ett ljusparty iallafall... :)


Nu ligger jag i sängen med databordet framför nyllet och tangentbord och mus i sängen. Stefan fixade så jag kan "sitta" vid datorn och ändå ligga kvar i sängen :) Jag ska nog ta och spela lite sims nu tror jag...

Ovido - Quiz & Flashcards