Alla inlägg den 12 december 2008

Av Louise - 12 december 2008 18:03

Såg nyss en dokumenär på 5:an, "Too much too young", en sån brittisk dokumentär som man blir riktigt förbannad över att se. Den handlade om bantning och hur långt ner i åldrarna det förekommer. Bl.a var en flicka på kanske 11-12 år med fick solduschar och manikyr regelbundet, tränade för att inte blir tjock osv. Hennes sätt att prata om det visade så tydligt hur hjärntvättad hon var av mammans beteende. Hon sa tex "jag måste vara smal, så jag tränar, jag vill inte bli tjock för då blir man ful och då vill ingen vara med en i skolan". Hur fan kan en mamma låta sin 11-åriga dotter ens ha dom tankarna? Att växa upp med attityden att tjock=ful och värdelös, så passa dig för att bli tjock! Mammans förklaringar till "fenomenet" var bara det att dottern ju måste passa in så hon kan umgås med "innefolket". Såna här tjejer som får växa upp på det här viset får fasen inte komma i närheten av Beatrice! Barn ska vara barn, och fan inte banta! Det är en annan sak om barnet är ohälsosamt överviktigt och därför behöver gå ner i vikt, men det behöver inte betyda att just det barnet måste bli smalt! USCH vad förbannad jag blir... ;P


Jag har iallafall varit duktigt och gått och handlat. Tre liter mjölk och en burk jordgubbssylt. Så det blev mannagynsgröt för mig och det var jättegott och jätteonyttigt! :) HAHA.

Av Louise - 12 december 2008 15:28

Elliot och jag har varit ute på våran promenad för i eftermiddag och jag var tvungen att ta lite bilder på det otroliga vinterlandskapet som omger en nu :) När vi kom hem igen och jag ställde mig utanför porten och stampade av snö från skorna och borstade bort det som snöat ner på jackan, fick jag en sån otroligt stark flash-back från barndomen, när man varit ute i timmar och lekt i snön i skogen och i trädgården och mamma borstade bort snön från våra overaller med en piasavakvast innan vi fick ta av oss dem och komma in. Då fick vi alltid mat eller varm O'boy, eller, egentligen så var väl att det var matdags anledningen till att vi skulle avbryta lekande och gå in. Annars hade vi kunnat vara ute hela natten och lekt i snön. Oh the memories...


Jag orkar inte gå och handla i det här vädret, men vi skulle verkligen behöva köpa mjölk! Jag måste ha mjölk i mitt té! Sen är jag så sugen på att göra mannagrynsgröt, jag köpte hem mannagryn för över två veckor sen, men har glömt bort det. Risgrynsgröt äter ju inte Stefan, så vill man ha lite vit julgröt(-ish) så får det bli mannagrynsvarianten. Suck. Vi skulle verkligen behöva få på vinterdäcken på bilen! Stefan har inte ringt till Tony än heller, så vi lär inte få det gjort innan lördag kväll. Man kan ju hoppas att han kan komma på kort varsel imorrn på dagen, men hur stor är den chansen när det är lucia och allt?


Nu sover Elliot så sött efter allt snöbollskastande. Hon är helgalen i att fånga snöbollarna i luften. Jag tycker verkligen om snön, om det inte vore för att det blir snö på vägarna så vore det ju helt perfekt. Så vi kunde köra bilen!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards